10 מי יודע • רבינו יצחק אלפסי (הרי"ף)

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • רבינו יצחק אלפסי (הרי"ף)
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "ר' דוד בן זמרא (הרדב"ז) כתב כי הלכה כאלפס אפילו נגד הגאונים" דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על רבינו יצחק אלפסי-הרי"ף – מגדולי הראשונים.

    א. רבי יצחק אלפסי נולד בשנת 1013. קום הולדתו הייתה העיירה קלאת אבן חמד שבמדינת אלג'יריה.

    ב. רבי יצחק למד בישיבת קירנון והיה תלמידם של רבי נסים בן יעקב ושל רבי חננאל בן חושיאל ושל רבי דוד אבן חג'ר, תלמידי חכמים ופרשני תלמוד ידועים בצפון אפריקה.

    ג. רבי יצחק אלפסי נחשב כבן הדור שבא אחרי תקופת הגאונים ולפני אלה שקרויים בפינו הראשונים. רבים קראו לרי"פ גאון כי בפועל היה מאלה שחתמו את תקופת הגאונים.

    ד. אחרי רבותיו היה האלפסי מורה ההוראה בכנסת ישראל שבצפון אפריקה. חיבורו הידוע ה"הלכות" היה נפוץ, נקרא, נלמד ומקובל על כל תפוצות ישראל.

    ה. לאחר שישב בדין במשפט כנגד בעל דין אלים במיוחד, הלשינו אנשים על רבי יצחק אלפסי לשלטונות. הוא נאלץ למרות גילו (היה אז בן 75 שנים), לנטוש את מולדתו אלג'יריה ועבר להתגורר בעיר קורדובה שבספרד.

    ו. מקורדובה נדד הרי"פ לעיר גרנדה ולאחר זמן קצר נדד שוב והתיישב בעיר אלוסינא. לשם עבר אחר פטירתו של יריבו בהלכה, רבי יצחק אבן גיאת. שם באלוניסא הקים האלפסי ישיבה גדולה אליה נהרו תלמידים רבים.

    ז. חיבורו הידוע ביותר של הרי"פ היה ספר הלכות שחיבר על התלמוד בשם "הלכות רבתי". הספר הכיל 24 מסכתות, בשלושה סדרים מועד נשים ונזיקין. הספר הותאם לרלוונטיות שבתקופתו ורבים רבים כינוהו "התלמוד הקטן".

    ח. הרי"פ יצר למעשה שדרה הלכתית שעזרה לפוסקים בפסיקת הלכות. חיבורו הביא להקלה בתפוצת התלמוד. הרי"פ קבע עדיפות לתלמוד הבבלי וכן לדברי מוסר ואגדה.

    ט. האלפסי כתב שלוש מאות ועשרים פסקי הלכה ספר ייחודי של שאלות ותשובות. ספר השו"ת נכתב בשפה הערבית ותורגם לעברית על ידי אברהם הלוי אבוקרט.

    י. גדולי הגדולים מבין הראשונים כדוגמת הרמב"ם, הראב"ד, רבי יצחק בעל התוספות, העריצו את כתביו. למעשה השולחן ערוך נבנה על שלושה פוסקים הרמב"ם, הרא"ש והרי"פ.

    רבי יצחק אלפסי נפטר בי' באייר 1103. על מצבתו חרטו תלמידיו מתוך כתביו. "הרים ביום סיני לך רעשו כי מלאכי האל בך פגשו ויכתבו תורה בלוחות לבך וצבי כתריה לך חבשו. לא עצרו כח נבונים לעמוד לולא תכונות ממך דרשו.



    0 תגובות